Alla inlägg den 31 januari 2013

Av Cecilia van Toor - 31 januari 2013 19:52

I dag mår jag betydligt bättre men är fortfarande seg. Jag ansträngde mig dock och lagde lite mat :) Det fick bli Jerk Chicken och coleslaw. Jag har varit sugen på att testa karibisk mat sen jag träffade på Moma från Moma´s Kitchen på bloggresan. Hon bloggar nästan bara om karibisk mat. Och vilken fullträff det blev! Hur gott som helst!! 

Jag har i princip följt Momas recept, dock hittade jag ingen gul habanero (som säkert är det viktigaste i karibisk matlagning!) och ersatte helt fräckt med vanlig röd chili. Tack Moma för de fantastiska recepten! Kolla in hennes blogg för fler karibiska recpt!


 


Här kommer matdelikats tolkning på recepten:


Jerk Chicken

1,5 kg färska kycklingklubbor

1 msk kryddpeppar

1 msk timjan

1,5 tsk nymald svartpeppar

3/4 tsk muskot

3/4 tsk kanel

1 msk färsk riven ingefära

1 msk mörkt muscovadosocker

1 dl solrosolja

1 msk kinesisk soja

1 tsk salt

2 msk mörk rom

0,5 dl vitvinsvinäger

-----

3 vitlöksklyftor

3 saladslökar

1 röd chili (behåll fröna) 


Blanda alla ingredienser utom lök och chili i en mixer. Finhacka vitlök, saladslök samt chili och mixa med resten. Stick små hål i kycklingklubborna och lägg dem i en påse, häll över marinaden. Låt marinera länge, helst över natten.

Eller om ni har turen att äga en vakumförpackare, då kan ni snabbmarinera. Jag har fått hem en vakumförpackare från OBH Nordica och provade såklart att snabbmarinera med den. Med vakumförpackning ska det räcka med endast 30 minuters marinering!

 


Sätt ugnen på 175 grader. Lägg kycklingen i en ugnsfastform, se till att de inte ligger på varandra, då blir inte skinnet krispigt. OBS! Spara marinaden som blir över i påsen. Sätt in i ugnen i ca. 45 minuter (kortare om ni har varmluftsugn). Ta ut kycklingen, höj värmen till 220 grader och häll på överbliven marinad. Sätt in ytterligare 20 minuter för att få en krispig yta.

 


Coleslaw

1/3 vitkålshuvud (av normalstor variant)

2 stora morötter

1 liten burk ananas i bitar (såklart godare med färsk!)

1,5 dl gräddfil

4 msk majonäs (gärna Hellmann´s)

1 tsk dijonsenap

2 msk vitvinsvinäger

en halv näve hackad färsk koriander

ordentligt med salt och peppar





Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Skapa flashcards