Direktlänk till inlägg 26 maj 2012

Grillning och rabarberpaj

Av Cecilia van Toor - 26 maj 2012 08:55

Igår var vi hos Ola, Helena och lilla söta Maja. Vi grillade. Det blev karré, halloumi, svamp, baconsnurror, sparris och en god fruktig sallad.


Jag vid grillen. Som ni ser så la vi sparrisen i en folieform med massa smör och flingsalt, supergoda blev de!


Min fina sambo :)   



Bacon måste ni testa grilla om ni inte gjort det tidigare. Det är bara och snurra ihop varje baconskiva och trä på en grillpinne, ta ev. på lite grillolja eller marinad.

Salladen vi gjorde bestod av mango, tärnat äpple, salladsblad, fetaost och cocktailtomater. Över den ringlade vi lite honung och balsamico samt lite flingsalt.


Till efterrät gjorde Helena rabarberpaj!

  

Helena under pajtillverklingen :)


Resultatet: Riktigt gott, med mycket deg!


Helenas goda rabarberpaj:


ca 5 dl vetemjöl

ca 3 dl socker

1 dl havregryn

200 g smör, (ev. mer)

4 rabarber


Sätt ugnen på ca 175 grader. Blanda mjöl med socker samt havregryn. Smält smöret och blanda med resten, och blanda ihop till en lite smulig deg. Hacka rabarberna ganska smått. Lägg hälften av degen i botten av en pajform. Lägg i raberberna och sen resten av degen. Grädda i ugnen tills den får färg. Servera med vaniljsås.

 
 
Jeanette

Jeanette

27 maj 2012 22:39

Mmm sparris. Jag var och åt på stadshuset i fredags och fick just sparris med kantarellsås. Kan verkligen rekommendera att äta där:)

http://kuriosakabinett.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia van Toor - 14 oktober 2013 11:17

Hej mina underbara matvänner! Nu har jag flyttat till en ny sida och jag hoppas verkligen att ni följer mig dit: matdelikat.se, klicka på länken för att komma till min sida.    Många kramar Cecilia ...

Av Cecilia van Toor - 8 oktober 2013 19:52

Nu när vi går mot kallare tider så passar det ju utmärkt med en värmande soppa. Pumpor finns det ju fullt av ute i butikerna nu, så jag provade att laga soppa på det. Det blev en mumsig soppa som passar både som varmrätt ihop med ett gott bröd eller ...

Av Cecilia van Toor - 7 oktober 2013 09:30

God morgon fina! Jag lovade ju igår att dela med mig av maten vi åt igår. Det blev verkligen supergott! Äppelchutneyn kan man ju äta ihop med vad som helst och det blir mycket av den som man kan spara i kylen.      Man behöver inte så mycket c...

Av Cecilia van Toor - 6 oktober 2013 19:43

Idag har vi varit på en liten söndagsutflykt i Häckeberga. Vi slog oss fräckt ner i Häckebergas slotts trädgård och fikade medhavd picknick och lapade sol :) Sen gick vi längs en stig en bit runt sjön. Supermysigt! Här kommer lite biler:     H...

Av Cecilia van Toor - 6 oktober 2013 10:47

God morgon!   Morgonens frukost: hårdbröd (knäckemacka), kaffe och ägg. Vad säger ni? Hårdbröd eller knäckemacka? Här i Skåne brukar jag inte bli förstådd om jag säger hårdbröd...   Idag är jag pigg och ser fram emot en dag med träning, utfl...

Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9
10
11
12 13
14 15
16
17 18 19
20
21 22
23
24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Skapa flashcards