Alla inlägg den 21 mars 2013

Av Cecilia van Toor - 21 mars 2013 09:42

Min granne och kollega Malin delade med sig av sin mans LCHF-recept på currygratäng. Eftersom gratängen är sååååå god, delar jag med mig av receptet här också ;)



Örjans currygratäng, 4 p:


1 kg kycklingfilé

1 röd paprika

1 purjolök

1 vitlöksklyfta

1 gul lök

champinjoner

2 dl créme fraiche

2 dl grädde

2 msk tomatpuré

1 tsk sambal oelek

1 msk mango chutney

2 tsk curry

1 tsk paprikapulver

salt och peppar

riven smakrik ost

körsbärstomater


Sätt ugnen på 225 grader. Dela kycklingen i bitar och stek i smör, salta, peppra och krydda med hälften av curryn. Lägg sedan kycklingen i en ugnsform. Skär paprikan, svampen och purjolöken i bitar, finhacka lök och vitlök. Fräs i stekpanna med smör och resten av curryn. Lägg grönsakerna över kycklingen i ugnsformen.

Vispa ihop grädde, créme fraiche, sambal oelek, tomatpuré, mangochutney, paprikapulver, salt och peppar i den tomma stekpannan. Låt det puttra några minuter. Häll såsen över kycklingen och grönsakerna. Lägg på körsbärstomaterna och riv över osten. Ställ in i ugnen tills gratängen får färg, ca 20 minuter.


Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Ovido - Quiz & Flashcards