Alla inlägg den 10 november 2012

Av Cecilia van Toor - 10 november 2012 18:11

Eftersom det är Mårtensafton idag så fick det bli kalkon till middag! Den här grytan brukar jag göra med kyckling men det blev lika bra med kalkonfilé :) Kalkonen var från Ingelsta Kalkon och var hur fin som helst, man behövde inte rensa bort någonting!



En gryta för 4-6 personer:


ca. 700-800 g kalkonfilé

250 g champinjoner

1 gul lök

20 st torkade aprikoser

5 msk HOT mango chutney

3 msk kycklingfond

4 dl vispgrädde

salt och svartpeppar


Hacka löken och dela svampen i bitar. Fräs löken och svampen i en gryta med en klick smör. Dela filéerna i små bitar. Fräs kalkonen med lök och svamp. Salta och peppra (men försiktig med saltet! Man får sälta från fonden). Häll på grädden och fonden. Hacka aprikoserna i bitar och tillsätt i grytan. Tillsätt mango chutneyn och ev mer peppar. Låt puttra ca 10 minuter. Servera med ris och sallad.


Jag köpte ekologiska torkade aprikoser, de smakar lite som torkade fikon och liknar dem även i färgen. Jag brukar föredra ekologiskt men jag tror att det passar bättre med "vanliga" i det här receptet.


Nu ska vi snart gå och se Skyfall! Är det många som sett den? Har hört att det ska va den bästa Bondfilmen hittills! Ha en trevlig lördagskväll :)




Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Skapa flashcards