Alla inlägg den 19 oktober 2012

Av Cecilia van Toor - 19 oktober 2012 20:40

Hej alla helgfirare!

Imorgon drar vi till NEW YORK!!! Så nu är vi i full gång och packar här hemma. Ska bli sååå spännade. Jag kommer antagligen inte ta med mig datorn, så om ni vill följa med på resan så kan ni följa mig på Instagram; ceciliavt heter jag där. Jag ska försöka lägga upp all mat jag äter plus lite annat!

Ikväll svängde jag ihop kycklingscnitzel, rotsaksgratäng och lite trattisar. Kycklingschnitzel brukar jag vanligtvis göra med sås, potatis och gelé, men den här kombinationen var också supergod!


 


Kycklingschnitzel för 2p:


2 putsade kycklingfiléer

1 ägg

1 dl riven smakrik ost (t.ex. parmesan eller västerbotten)

1/2 dl ströbröd

salt och peppar

smör att steka i


Lägg kycklingfilén i plastfolie och banka platt med undersidan av en stekpanna, så det ser ut såhär:

 


Salta och peppra. Doppa filén i uppvispat ägg. Blanda riven ost, ströbröd, salt och peppar. Lägg filén i ostblandning så att det fastnar runt om. Stek sen i rikligt med smör i en het stekpanna:

 


I rotsaksgratängen hade jag lite roliga morötter:

   


Gratäng för 2p:


3 morötter

1 palsternacka

4 potatisar

2,5 dl vispgrädde

salt och peppar


Sätt ugnen på 200 grader. Riv alla rotsaker, blanda med salt och peppar. Lägg i en liten ugnsäker form och häll på grädde. Ta ut gratängen när rotskerna är mjuka, tar ca. 40-50 minuter. 


Nu äter vi lösgodis i efterrätt och drömmer oss bort :)

 

Den fina pajformen kommer från Gerbera.

Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Skapa flashcards