Alla inlägg den 2 september 2012

Av Cecilia van Toor - 2 september 2012 19:36

Igår hade vi våra vänner Emma och Olof över på middag. Det var en mysig kväll och vi spelade frågespel som jag älskar :). Jag lagade lasagne och gjorde hallonpannacotta till efterrätt. Lasagnen hittar ni recept på här


 


Hallonpannacotta för ca 4-5 p.


5 dl vispgrädde

1 vaniljstång

3/4 dl socker

200 g hallon

2 gelatinblad


Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur fröna. Häll grädden i en kastrull och lägg i vaniljfröna samt stången och socker. Låt sjuda i några minuter, det ska inte koka. Rör om. Mixa hallonen till en puré och tillsätt till gräddblandningen. Ta av kastrullen från plattan. Krama ur gelatinbladen och rör i blandningen. Häll upp på fina glas, t.ex martiniglas och ställ in i kylen i minst 3 timmar.


Chokladkolakakor, ca 20 st

Dessa är härligt sega och goda!


100 g smör

1 dl socker

2 msk sirap

2 msk kakao

2 dl vetemjöl (ev. lite mer)

1 tsk vaniljsocker

0,5 tsk bikarbonat


Sätt ugnen på 175 grader. Blanda rumstempererat smör med socker och sirap till en jämn smet. Tillsätt de torra ingredienserna lite i taget så att det inte bildas klumpar. Gör två rullar av smeten och lägg på bakplåtspapper. Dekorera ev. med strössel eller pärlsocker. Ställ in i ugnen max 15 minuter. Skär snittar medan kakan fortfarande är varm. 


Just kombinationen hallonpannacotta med chokladkex fick jag förra året hos min arbetskollega Fredrik. Rikitg gott tillsammans :)

Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Skapa flashcards