Alla inlägg den 2 juli 2012

Av Cecilia van Toor - 2 juli 2012 22:31

Ikväll åkte vi ut till Krilles föräldrars gårdar och plockade fläder. Det var nog sista chansen innan de blommar över. Vi hittade även tre små kattungar där och en av dem var inte alls blyg, så den kunde vi kela lite med:) Vi är så himla sugna på att skaffa katt men jag vill helst inte ha en innekatt, så vi får väl vänta tills vi flyttar till hus eller nått!


 

Helena i plockartagen :)


 

Helena med den tama kissen


 

Ola med kissen


   

Jag och Krille med kattungen. Den fick verkligen vara i centrum!


 

Fläderblommor


 


Flädersaft:


30 fläderblomklasar

2 stora citroner (jag köpte ekologiska som var mini, så jag tog 4 av dem)

2 liter vatten

2 kg strösocker

30 g citronsyra


Lägg blommorna i en stor bunke. Tvätta citronerna noga och skiva dem. Lägg citronskivorna i en kastrull, slå på vattnet, sockret och citronsyran. Låt koka upp. Ta bort hälften av citronskivorna, så den inte blir för besk. Häll det heta vattnet över blommorna och låt stå under lock, svalt i 3 dygn. Sila sen bort blommorna och häll upp på rena flaskor.


Nä, nu måste jag gå och lägga mig, är så förkyld och är rädd att jag fått feber :/


Av Cecilia van Toor - 2 juli 2012 18:14

Idag lagade vi Johans favoritfisk som är en jättegod fiskrätt. Den passar utmärkt för barn och vuxna som inte är så förtjusta i fisk, t. ex. min sambo :) Han åt faktiskt med god aptit, vilket är ett gott betyg!


 




ca. 2-3 p.


400 g halvtinad torsk

2,5 dl grädde

3/4 dl chilisås

1/2 paket frusen dill (ca. 1/2 dl)

lite vetemjöl

salt

2 dl riven ost


Smöra en ugnssäker form. Skiva fisken i 2 cm stora bitar och vänd i lite mjöl. Lägg fisken i formen. Salta. Blanda grädde, chili och dill, häll över fisken. Strö över riven ost.

Grädda i ugnen ca 20 minuter, tills fisken är genomstekt. Servera med sallad och potatis.


Nu ska jag ut på fläderjakt innan det är försent! 




Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Skapa flashcards